Tuesday 9 February 2010

tak kenal maka tak cinta


org doelo- doelo slalu ckp:
"tak kenal maka tak cinta"

aku tak caya lah.
artis pun org mane kenai.
ramai juga org suka diorg.hehe~

secret admire pun sama.
tak kenai pun.bley suka.
tak jumpa pun bley suka.

hehe..
so basicly, ramai ja tak kenal tapi dah cinta.
acey. btw..

YESTERDAY, I THINK..
statement tu mmg correct gila.
hehe sbb last few weeks,aku fikir aku AKAN TAK SUKA dis department. but tetiba, now..
IM TOTALLY IN LOVE WITH IT =)

sb smlm masuk theater..
(bukan tgk puteri gunung ledang..cuci the musical..)

**seryes. mmg teringin gila nak tgk theather..
tp nak wat cmna..umah kat hulu sgt.
hehe.wayang cina byk lah.hehe~
ops.ok btw..** hihi.
tp ni operation theater.
actually, i think that im afraid of this department bcoz:

(wa terlampau cuak utk lihat bende2 yang diluar kemampuan otak wa)
hehe..

and the main reason sb takut adalah..
sb sumthing happen dulu-dulu kala..
insyaAllah i will tell it someday.

someday la.kira aku tak janji ok..
yg buat aku sgt cuak nak tgk bende2 operate2 ni..

(ok.skipped)
-------------------------------------------------------------------------------

my very first operation..
(acey ayat, macam aku plak buat operation hehe..tak tak..)
..that i witnessed dengan dua biji mata ini adalah


Operation RND or Radical Neck Dissection
(potong bahagian leher. bukan mcm sembelih tu.tp juz bukak..)

and
hemimandibulatomy
(separuh pada rahang bawah di potong)


Diagnosa penyakit adalah :

epidermoid carcinoma.
= cancer yang basiclly berasal dari squamous cell

bende ni basicly malignant.
(utk pasien ni..tumor ni dah merebak ke bahagian rahang bawah n dekat muscle yg di leher die..)
dan slalunya prognosis die buruk sb easily metastasized..
and utk bende ni terjadi kembali, adalah tinggi..

operation tu berlansung selama 7 jam 27 minit..
which is :
  1. total aku kuar curi2 makan sebyk 3 kali.
  2. total aku g toilet adalah 3 kali.
  3. total aku menguap *tk terkira*
  4. total aku bersila atas lantai2 kali
hehe.
(lapaq n lenguh gila kaki berdiri)
so aku p merayap sana sini.hehe~


basicly. operation ni mmg interesting.

sbb u got to see the danger space.
bley nampak tragus nerve carotid artery,muscles n etc..
mmg menarik..sb rasa mcm blaja anatomy yg real.

mmg agak scary n leher sendiri pun rs cam tersiat2..

while tunggu operation..
ade beberapa persoalan dlm kepala aku:
  1. camne makcik ni nak makan nanti:?
  2. bley ke rahang die gerak lg, even cuma ada sblah?
  3. camne kalau ade lagi?
  4. makcik tu nak cakap cmne?
  5. die bley rase ke pas ni?
hm..sian nya diaa... =(

here some photos of it..

before. theres a lump on at the neck.


then, they draw the incision nye pola..before they opened it.

started.

during the operation.


selepas di buang rahang bawah...

hahahaha....kau image saja lah!

ok..
cukup part tu.

then after kat recovery room.
smbil tunggu pasien tu sedar..
my senior asked me..
" suka lihat operation tadi?"
aku jawab.
"suka tapi sedih utk patient tu."
dia tanya lagi..
" do want to be a surgeon?"
aku senyum ja...then ckp..
"hehe...takmahu. sb saya nak anak yang ramai"
ade kena mengena ke?
hehehe....

actually when u witnessed sumthing like this..
buat kita suma terpikir ngn ciptaan Allah..
besar nya kuasa Allah..
subhanaAllah...

ok btw,
tadi kan gmbar ngeri2..
skg bagi gmbar yang hapy2 pula ok =)
yey~


ini la org yg buat operation tadi. i cuma tgk2 aja. hehe~
* muka doctor sblah cina ni..mcm muka cina dalam tv2, yang cita kungfu dulu.
hehehe.btul tak tipu =p*

bye~ wslm~ =p



1 comment:

  1. aaaaaaaaaaaaaaa gila scary!!!!!!!!!!!!!!!patutla ako ditakdirkan utk tidak berada di dlm bidang ini.SEKIAN.

    ReplyDelete